OSVČ od března do srpna nebudou muset platit předepsané zálohy a v ročním vyúčtování se jim tak sníží celkové pojistné o částku odpovídající minimálním zálohám na důchodové pojištění za půl roku. Tato částka se živnostníkům zcela promine.
Odpuštění povinných plateb pojištění přijde stát měsíčně zhruba na 2,5 mld. Kč. Nadále se tato doba ale živnostníkům bude započítávat pro důchodové nároky.
Jak to bude v praxi?
Živnostníci nikde nemusí o toto odpuštění platby žádat. Změna platí automaticky
od března do srpna a týká se všech. Tedy živnostníků s hlavní i vedlejší výdělečnou činností.
Znamená to, že nemusím platit vůbec žádné povinné sociální odvody?
Od března do srpna živnostníci skutečně neplatí žádné povinné odvody na důchodové pojištění. Jediným odvodem bude platba nemocenského pojištění u dobrovolně pojištěných OSVČ. Rozdíly budou ve vyúčtování za celý rok 2020:
Do kdy musím příští rok doplatit rozdíl zálohy?
Platí stále stejná pravidla. To znamená, že rozdíl záloh uhradíte jako doplatek pojistného po podání přehledu o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2020, tedy do měsíce po odevzdání daňového přiznání.
Co když jsem již zálohu za březen zaplatil/a?
U OSVČ, které už za období března 2020 své zálohy zaplatily, budou tyto platby využity nejdříve na jiné splatné závazky a po tom jako předplacená platba na měsíc září.
Budu mít kvůli tomu nižší důchod?
Doba od března do srpna se i nadále započítává pro důchodové nároky. Bude se k ní přihlížet stejně, jako byste odváděl/a zálohy stanovené pro rok 2019.
Detailní informace o placení záloh na pojistné OSVČ v roce 2020 a podání přehledu OSVČ za rok 2019 na webu ČSSZ ZDE
- Mohu se jako osoba samostatně výdělečně činná evidovat na Úřadu práce ČR?
Aby mohla být osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) vedená v evidenci na Úřadu práce ČR (evidence uchazečů o zaměstnání), je třeba přerušit nebo ukončit podnikatelskou činnost. Přerušení nebo ukončení podnikání musí OSVČ písemně oznámit příslušné okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ). Doporučený postup OSVČ vůči okresní správě sociálního zabezpečení při přerušení nebo ukončení podnikání naleznete ZDE.
OSVČ bude potřebovat potvrzení o dobách účasti na důchodovém pojištění a posledním vyměřovacím základu pro účely Úřadu práce ČR. Žádost o vyhotovení tohoto potvrzení je možné zaslat (nejlépe se žádostí o přerušení či ukončení podnikání) také emailem na elektronickou podatelnu příslušné OSSZ. OSVČ může být následně ze strany OSSZ kontaktována telefonicky za účelem ověření autenticity podání. V případě, kdy bude z žádosti vyplývat, že má být potvrzení doručeno poštou na trvalou adresu OSVČ nebo přímo konkrétnímu pracovišti Úřadu práce ČR, nemusí být email elektronicky podepsán. V ostatních případech musí být žádost zaslána datovou schránkou nebo s elektronickým podpisem, případně ji lze vhodit fyzicky vyplněnou do schránky na příslušné OSSZ.
- Kdy se mám na Úřad práce ČR evidovat?
Do evidence uchazečů o zaměstnání je fyzická osoba zařazena dnem podání (doručení) žádosti o zprostředkování zaměstnání (s touto žádostí se zasílá i žádost o podporu v nezaměstnanosti) na Úřad práce ČR. Pokud bude žádost podána nejpozději do tří pracovních dnů po přerušení nebo ukončení samostatné výdělečné činnosti, je fyzická osoba zařazena do evidence uchazečů o zaměstnání ode dne následujícího po přerušení či ukončení podnikání.
- Jakou žádost je třeba vyplnit?
Po přerušení nebo ukončení samostatné výdělečné činnosti je třeba vyplnit žádost o zprostředkování zaměstnání a žádost o podporu v nezaměstnanosti.
- Kde najdu formuláře?
Žádost o zprostředkování zaměstnání je k dispozici ZDE. Žádost o podporu v nezaměstnanosti naleznete ZDE.
- Kde a jak mohu žádosti odeslat?
Obě vyplněné žádosti se zasílají pracovišti Úřadu práce ČR v místě trvalého pobytu fyzické osoby prostřednictvím datové schránky nebo elektronicky s elektronickým podpisem. Odeslání datovou schránkou nebo elektronicky s elektronickým podpisem se provádí přímo v interaktivních formulářích žádosti o zprostředkování zaměstnání a žádosti o podporu v nezaměstnanosti, a to v dolní části formulářů. Pokud OSVČ nemá elektronický podpis, mohou být obě vyplněné žádosti zaslány emailem bez elektronického podpisu. V tomto případě je však třeba žádosti do 5 kalendářních dnů doplnit (písemně poštou nebo do schránky Úřadu práce ČR). Vyplněné a podepsané žádosti lze také odeslat poštou, případně je lze vhodit vyplněné do schránky umístěné na budově příslušného pracoviště Úřadu práce ČR.
Kontakty na pracoviště Úřadu práce ČR jsou k dispozici ZDE
Žádosti zasílejte vždy na pracoviště Úřadu práce ČR.
- A co bude dál?
Pokud bude třeba cokoli v žádostech upravit nebo doplnit, zaměstnanci Úřad práce ČR žadatele sami zkontaktují prostřednictvím písemné výzvy, telefonicky či emailem.
Každý má možnost uplatnit si jakoukoli žádost o některou z nepojistných sociálních dávek, a to jak o dávky státní sociální podpory (porodné, rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení), tak i dávky pomoci v hmotné nouzi (příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení a mimořádná okamžitá pomoc MOP). Úřad práce ČR postupuje vždy podle platné legislativy a posuzuje každou žádost o konkrétní dávku, či její zvýšení, individuálně. S ohledem na konkrétní situaci žadatele. Na jednotlivé dávky tedy nevzniká automaticky nárok, ale vždy je třeba, aby žadatel splnil zákonem dané podmínky.
Nárok na přiznání i konečná výše nepojistných sociálních dávek vychází z aktuální příjmové a majetkové situace žadatele a z aktuální výše nákladů na bydlení. Nelze tedy předem říci, zda nárok na dávky vznikne a také se nedá předem sdělit výše dávek.
Žádosti (o dávky/podpory, zprostředkování zaměstnání, zařazení do evidence) a další podklady mohou lidé zasílat elektronicky (datovou schránkou, emailem - v tomto případě i bez zaručeného elektronického podpisu), poštou nebo mohou odevzdávat dokumenty do boxů umístěných u vchodu na kontaktní pracoviště, případně jiném viditelně označeném místě. Pokud klienti cokoli potřebují, mohou kontaktovat zaměstnance Úřadu práce ČR e-mailem nebo telefonicky.